نوع ديگري از چيلرها كه در سال هاي اخير وارد بازار شده و مورد استقبال خوبي قرار گرفته است چيلرهاي گازي يا مشعل هاي گازي هستند. اولين عامل اين است كه مكش كمپرسور چيلر به قدري كم است كه ترموستات كنترل كننده آب برگشتي به خوبي كار نمي كند و آب موجود در اواپراتور به تدريج دما را كاهش مي دهد و باعث يخ زدگي مي شود. چيلرها براي عملكرد بهينه داراي سيستم هاي كنترلي هستند ، وظيفه اين سيستم كنترل فشار زياد و كم كمپرسور و كنترل فشار آن در روغن است ، در اينجا به اختصار اين دو فرآيند را توضيح خواهيم داد. اين كاهش فشار داخل اواپراتور باعث مي شود كه مبرد در دماي زير نقطه جوش خود شروع به جوشيدن كند و چون براي جوشيدن به انرژي نياز دارد ، گرماي مايع خنك كننده را جذب مي كند و آن را دوچرخه مي كند. براي چيلرهاي دو اثر ، از دو ژنراتور با درجه حرارت بالا و پايين استفاده مي شود. كنترل فشار بالا و پايين قابل تنظيم است. 2- پر كردن گاز از قسمت سيستم با فشار كم (مدار مكش): در اين روش كولر گازي براي دستگاهي شارژ مي شود كه در شرايط كار است و به دليل نشت گاز كمبود گاز مبرد دارد. در اين روش شارژ نيز در نظر گرفته مي شود. مراقب باشيد چرخه تبريد بيش از حد بارگيري نشود ، در غير اين صورت منجر به فشار بيش از حد كندانسور و آسيب به كمپرسور مي شود. بهتر است به طور مداوم شارژر را هنگام كار كمپرسور كنترل كنيد. پد شيشه اي براي بررسي سطح مبرد در سيستم و هنگامي كه هيچ حبابي در آن قابل مشاهده نيست ، عمليات پر كردن گاز را متوقف كرده و كمپرسور را خاموش كنيد. بايد بدانيد كه سيستم تهويه مطبوع VRF كه يك سيستم خنك كننده و گرمايشي است تقريباً شبيه يك چيلر فشاري است.تفاوت اصلي VRF با چيلر در عدم وجود آب در مدار خنك كننده آب است و از فريون به عنوان اصلي استفاده مي شود مبرد اين گاز مبرد مستقيماً انرژي گرمايي را بين واحدهاي داخلي و خارجي منتقل مي كند. سيستم هاي VRF به دو دسته GHP و EHP تقسيم مي شوند. GHP يك سيستم برودتي است كه كمپرسور آن توسط يك موتور احتراق داخلي كار مي كند ، شبيه به يك موتور اتومبيل كه با گاز كار مي كند ديگر لوله كشي شهري ، به عبارت ديگر ، اين نوع سيستم خنك كننده همان كولرهاي گازي (EHP) است. به EHP ها VRF گفته مي شود در حالي كه اين سيستم خنك كننده زيرمجموعه VRF است. در تعريف اينكه چيلر چيست ، بايد توضيح داد كه چيلر در واقع نوعي دستگاه متصل به سيستم تهويه هوا است كه برخلاف تصور اوليه ما از كلمه چيلر ، سرما ايجاد نمي كند. به روشي ساده مي توانيد ابتدا با چرخه هاي داخل چيلر كنار بياييد تا نحوه كار را ياد بگيريد. همچنين با توجه به اينكه ژنراتور در بالاي جاذب قرار دارد ، محلول غليظ به دليل نيروي وزن به قسمت جاذب بازگردانده مي شود. مبرد در اواپراتور تبخير شده و گرماي هواي محيط يا آب ورودي به اواپراتور را جذب مي كند. اين قسمت براي كنترل فشار وارد شده به دستگاه در چيلر تراكمي نصب شده است. شير انبساط باعث افت شديد فشار در مسير مايع مي شود و بنابراين ، به دليل اين افت فشار ، دما نيز كاهش مي يابد.در نتيجه اين افت فشار ، مقداري مبرد تبخير مي شود و مخلوط گاز و مبرد وارد اواپراتور مي شود و خنك مي شود مايع در اواپراتور. آب با انتقال گرما به مبرد مايع است كه باعث مي شود مبرد در فشار ثابت تبخير شود. جدول زير ليست قيمت چيلر فشرده سازي آب خنك مهتاب گستر را نشان مي دهد. آب خنك شده از محل به كانكتورهاي تهويه هوا و فن جريان مي يابد و در ازاي تهويه هوا يا تهويه هوا از محل وارد اواپراتور چيلر مي شود. از آنجا كه چيلرهاي جاذب گرما باعث خنك شدن مي شوند ، مقدار بسيار زيادي گرما در داخل دستگاه وجود دارد كه براي ادامه كار دستگاه بايد از دستگاه خارج شود. از نظر ترموديناميك مي توان ثابت كرد كه هرچه جريان آب به مبدل حرارتي بيشتر باشد ، سرعت انتقال حرارت نيز بالاتر است. بنابراين ، از چيلرهاي جذبي بيشتر در مكانهايي استفاده مي شود كه اتلاف گرما وجود دارد. يكي از روشهاي طبقه بندي چيلرها براساس نوع انتقال مبرد در سيستم تبريد است. مبناي متريك يكي از متداول ترين و پركاربردترين روش ها براي محاسبه ظرفيت چيلر است. آنها همچنين داراي لرزش و سر و صدا كم هستند. كنترل ظرفيت نيز با آنها امكان پذير است. ظرفيت خنك كننده چيلرهاي خنك كننده هوا بين 5 تا 500 تن است. علاوه بر اين ، به دليل تجهيزات كمتري ، نسبت به كولرهاي آبي به تعمير و نگهداري كمتري نياز دارند. كندانسورهاي خنك كننده فشاري به دو سبك تقسيم مي شوند: آب سرد ، يعني. آب و هواي خنك ، يعني هوا اين نوع چيلر در دو نوع آب سرد و هواي خنك نيز موجود است.
اثرات بخار مضاعف آن به طور گسترده اي در بيمارستان و در مقياس وسيع استفاده مي شود كه اين موضوعات را ما در مجموعه tahviehoorsan.com به خوبي توانسته ايم تحليل و بررسي كنيم.